Joran: van sportliefhebber naar sportmarketing
- Verhaal
- Sport
- Marketing & Communicatie
Joran sloot zijn mhbo-opleiding Mbo Marketing & Communicatie succesvol af in 2025 bij het Business & Administration College in Amersfoort. Nu werkt hij een jaar fulltime in de horeca en gaat hij na zijn tussenjaar door naar het hbo. Hij vertelt in dit artikel over zijn weg van sportliefhebber naar stages in de sportmarketing.
Kun je iets vertellen over je stageplek?
Ik werk al langer in de horeca, maar voor mijn stage wilde ik iets doen dat dichter bij mijn interesses lag. Daarom koos ik voor WE-Link, een bedrijf dat sportevenementen organiseert. Zij organiseren vooral hardloopevenementen, maar ook voetbaltoernooien. Die liggen natuurlijk stil in de wintermaanden, dus dan ben je vooral bezig met voorbereiden en organiseren. In het voorjaar en de zomer is alles juist heel druk en ben je vooral uitvoerend bezig.
Wat deed je precies tijdens je stage?
Ik werkte onder andere mee aan de Amersfoort City Trail, een grote hardloopwedstrijd. Daar deden ongeveer 30 locaties mee, waarvan ik met een handjevol het contact onderhield. Ik belde ze, regelde afspraken, overlegde over tijden en wat er precies nodig was. Ook had ik contact met sponsoren. Verder nam ik video-interviews af met lopers en met locaties om nieuwe deelnemers enthousiast te maken. Die interviews mocht ik zelf editen en ze kwamen daarna online. Dat vond ik echt heel leuk om te doen.
Je liep twee jaar achter elkaar stage bij hetzelfde bedrijf. Wat maakte dat waardevol?
In mijn 1e jaar was ik vooral een ‘echte stagiair’. Ik hielp mee, maar had nog weinig eigen verantwoordelijkheden. Omdat ze mij al kenden, mocht ik in mijn 2e jaar veel meer zelf oppakken. Ik kreeg bijvoorbeeld een onderdeel van een evenement dat helemaal van mij was. Dat vertrouwen gaf mij heel veel motivatie. Ik zat ook bij vergaderingen en merkte dat ik steeds beter begreep waar het over ging.
Hoe sloot de opleiding aan op je stage?
Sommige vakken vond ik in het begin niet leuk, zoals Excel, maar tijdens mijn stage merkte ik ineens hoe handig het allemaal was. Ook dingen als gesprekstechnieken, ontwerpwerk en communicatie kwamen precies terug in het werk. Wat je op school leert, valt in de praktijk pas echt op z’n plek.
Waarom koos je voor een stage in de sportwereld?
Sport speelt een grote rol in mijn leven. Ik heb gevoetbald, ga naar de sportschool, speel padel en doe vaak mee met sporttoernooien. Bijna al mijn vrienden zijn sportief. Daarom vond ik het logisch om iets te doen met sport. Zelfs schoolopdrachten, zoals marktonderzoek, werden leuker omdat ik ze kon koppelen aan sport. Dat motiveerde me enorm.
Er is sinds kort een nieuwe opleiding Mbo Sportmarketing. Als je nu opnieuw mocht kiezen, zou je daar dan voor gaan?
Ja, dan zou ik zeker voor Mbo Sportmarketing kiezen. Ik wilde graag iets met sport doen, maar ik vond het ook belangrijk om een breed diploma te hebben, zodat ik meer doorgroeimogelijkheden had. Sportmarketing biedt dat allebei: marketingcommunicatie als basis, maar dan met sport erbij. Dat had perfect bij mij gepast.