Navigatie


Meld je aan voor de open dag

Nieuws en verhalen

Hoe Vecht en IJssel en ROC Midden Nederland samen nieuw talent klaarstomen voor de ouderenzorg

Labels:
  • Verhaal
Datum:

Op locatie Lieven de Key rondde Vecht en IJssel onlangs de pilot ‘werken met een andere functiemix’ af. In deze pilot werd de zorg rondom bewoners anders georganiseerd, met een scherpere verdeling van taken en meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak was het speciaal ontwikkelde in company opleidingsprogramma, dat Vecht en IJssel samen met ROC Midden Nederland realiseerde voor nieuwe zorg- en afdelingsassistenten.

Docent Saskia begeleidde de groep gedurende tien weken. En onderwijsontwikkelaars Amelie en Emilie bogen zich samen met Vecht en IJssel over de inhoud. Dit verhaal laat zien wat er gebeurt wanneer praktijk, onderwijs en vertrouwen samenkomen.

“Het was spannend, maar al snel vertrouwd”
De groep deelnemers bestond uit mensen met uiteenlopende achtergronden: vrouwen én een man, tussen de twintig en zestig jaar oud. Sommigen maakten een bewuste carrièreswitch naar de zorg. “Niet iedereen had positieve ervaringen met het schoolse leren, maar werden nu positief verrast,” vertelt Saskia. “Doordat we de lessen laagdrempelig en op locatie gaven, voelde het meer als gesprekken aan tafel dan als les.” De trainingen vonden plaats bij Vecht en IJssel zelf, in een setting die vertrouwd voelde voor de deelnemers. Dat was een bewuste keuze.

Ontwikkeld vanuit de praktijk
Volgens Amelie lag daar meteen de sleutel tot het succes: “Vanaf het begin hebben we samen met Vecht en IJssel gekeken naar wat zorg- en afdelingsassistenten op deze locatie écht nodig hebben. De dagelijkse praktijk en de gewenste functiemix waren het uitgangspunt. Onze rol was om die praktijk te vertalen naar een samenhangend leerprogramma waarin theorie en werk elkaar versterken.”

De opleiding werd inhoudelijk opgebouwd rond thema’s die direct aansluiten bij het werk op de afdeling: ADL, til- en transfertechnieken, rapporteren, palliatieve zorg, hospitality, voeding, slikproblematiek en dementievriendelijk werken. Elke module combineerde korte theorie met veel oefenen en praktijkopdrachten op de eigen werkplek.

Saskia zag dat effect terug in de groep: “Je merkte dat ze gedurende het traject steeds meer ontspannen werden. Er werd meer gedeeld over de praktijk. Ze kregen woorden en handvatten voor situaties die ze dagelijks tegenkomen.”

Leren dat past bij de doelgroep
Bij de ontwikkeling van het programma werd bewust rekening gehouden met verschillen in leerervaring en digitale vaardigheden. “We wisten dat niet iedereen digitaal vaardig is,” legt Amelie uit. “Daarom hebben we gekozen voor materialen in print en PowerPoint, met veel beeld en weinig tekst. Het tempo was rustig, met veel herhaling. Voordoen, samen oefenen en toepassen op de werkvloer stonden centraal.” Saskia vult aan: “Dat maakte het veilig. Mensen kregen vertrouwen. Ze konden het geleerde meteen toepassen en dat zag je terug in hun houding.”

Gastles dementie
Een bijzonder onderdeel van het programma was de gastles dementie, die plaatsvond op de ROC-locatie aan de Vondellaan, in het FutureCareLab: “Daar viel veel op z’n plek,” vertelt Saskia. “Ze begrepen gedrag ineens beter. En stiekem vonden ze het hier op school ook leuk.”

Samen leren, samen doen
Een belangrijke succesfactor was de nauwe samenwerking tussen docent, onderwijsontwikkelaars en Vecht en IJssel zelf. Praktijkopleider Aubrey was bij veel trainingen aanwezig en kon de lesstof direct vertalen naar de dagelijkse praktijk. Wanneer hij er niet was, nam een collega die rol over. “Die betrokkenheid maakte het verschil,” zegt Saskia. “Wij investeerden vanuit ROC MN in inhoud en didactiek, maar Vecht en IJssel gaf ruimte, tijd en oprechte aandacht. Dat voelde je aan alles.”

Wat het oplevert

Hoewel Saskia zelf niet meewerkt op de afdeling, zag ze de groep zichtbaar groeien:

  • meer zelfvertrouwen,
  • meer begrip van bewonersgedrag,
  • betere samenwerking met zorgprofessionals,
  • meer rust en overzicht in het werk.

Deelnemers gaven terug: “Dit zorgt ervoor dat ik mijn werk goed kan doen.” “De training is leuk en laagdrempelig.”

Een duurzame stap voor de zorg
De pilot laat zien hoe een andere functiemix kan bijdragen aan toekomstbestendige ouderenzorg: door werkdruk te verlagen, nieuwe doelgroepen aan te spreken en mensen met een zorghart perspectief te bieden. Amelie vat het zo samen: “In korte tijd is er een stevig leertraject neergezet dat werkt op de werkvloer. Het geeft deelnemers vertrouwen, is direct toepasbaar en draagt bij aan kwaliteit van zorg.” Saskia vult aan: “Je wint hiermee echt mensen voor de zorg. Sommigen willen doorleren, anderen willen vooral goed hun werk doen en dat kan nu.”

Dankbare samenwerking
Nu ontvangen de deelnemers hun bewijs van deelname mét een bloem en een borrel. Maar belangrijker nog: ze staan steviger in hun rol. “Dit was een hele mooie samenwerking tussen werkgever en school,” zegt Saskia. “En vooral: het was oprecht leuk om te doen.”

Gallerij

Bekijk afbeeldingen van

Photo:1/2