Opleidingen

Service en informatie in de bibliotheek

  • keuzedeel
  • Niveau 4
  • 6 maanden
Een groep mensen werkt aan computers in een bibliotheek.

Kort samengevat

Werk je in een openbare bibliotheek en wil je leren hoe je professioneel en stevig in de frontoffice kunt staan? Tijdens dit keuzedeel leer je alle vakkennis en vaardigheden om klanten goed te kunnen helpen. Ook maak je kennis met het werkveld en de maatschappelijke taken van de bibliotheek.

  • Dé basisopleiding voor bibliotheekmedewerkers

  • Alle onderdelen van het frontofficewerk in de bibliotheek komen aan bod

  • Combinatie van theorie en praktijk tijdens interactieve lessen

  • Ontwikkeld met medewerking van de Vereniging van Openbare Bibliotheken

  • Maatwerk mogelijk bij incompany-trajecten

Praktische info

Niveau
Niveau 4
Omvang
10 lesdagen
Officiële naam
Service en informatie in de bibliotheek
Code
K1430
Locaties
Utrecht en Incompany
Leervorm
keuzedeel
Duur
6 maanden
Lesmomenten
Dinsdag overdag
Kosten

€ 2000

Startdatum

4 november 2025

Jouw profiel

  • Je werkt in een openbare bibliotheek

  • Je vindt het leuk om klantcontact te hebben

  • Je wil de basis van het vak als frontofficemedewerker in de bibliotheek leren

Locaties

In overleg, Incompany

Externe locatie

In overleg met de opdrachtgever bepalen we gezamenlijk de perfecte locatie. 

Cursist in klaslokaal met andere studenten op de achtergrond

Dit ga je leren

Uitgebreide informatie

Tijdens het keuzedeel Service en informatie in de bibliotheek komen alle onderdelen van het bibliotheekwerk aan bod:

  • het werkveld
  • klanten ontvangen
  • het klantgesprek en analyse van de klantvraag
  • omgaan met (onbegrepen) klantgedrag
  • professioneel zoeken in de catalogus, in databanken en op internet
  • de collectie, waaronder het aanbod voor jeugd en jongeren
  • de maatschappelijke bibliotheek
  • nieuwe technologie
  • samenwerken
  • presenteren van de collectie

Dit keuzedeel bestaat uit 10 lesdagen. Je hebt elke 2 weken een lesdag op school. Tijdens de lessen combineren we theorie en praktijk. Er is veel ruimte voor onderlinge uitwisseling en je leert vooral ook door te ervaren. Ook werk je zelfstandig aan 6 praktijkgerichte opdrachten voor je portfolio. Aan het einde van dit keuzedeel wordt dit portfolio beoordeeld.

Na het behalen van dit certificaat kun je op een professionele manier de functie van frontofficemedewerker in een bibliotheek vervullen en sta je steviger in je rol.

  • Je hebt minimaal een vooropleiding en/of werkervaring op mbo-niveau.
  • Je werkt minimaal 16 uur per week in een openbare bibliotheek. 

Startdatum

Het keuzedeel Service en informatie in de bibliotheekstart start 4 november 2025.

Lesdagen

Het keuzedeel bestaat uit 10 lesdagen. Je hebt elke 2 weken een vaste lesdag (m.u.v. vakanties) op dinsdag van 09.00 tot 16.30 uur.

Na afronding van dit keuzedeel ontvang je het mbo-certificaat Service en informatie in de bibliotheek.

De kosten voor het keuzedeel Service en informatie in de bibliotheek zijn € 2000.

Meld je nu aan

Je meldt je in minder dan 5 minuten aan via ons aanmeldformulier.

Karlijn van Acker

Accountmanager

Ook interessant?

Deze scholing voor jouw organisatie?

Karlijn kijkt graag samen naar de mogelijkheden.

Karlijn van Acker

Accountmanager Zakelijke Dienstverlening 06 43 29 64 04 Neem contact met mij op
Karlijn van Acker