Profiel ROC Midden Nederland

Ambitie

ROC Midden Nederland staat voor actueel en relevant onderwijs. Ons onderwijs maken we samen, in co-creatie met het beroepenveld waarvoor we onze studenten opleiden. 

Actueel 

Ons onderwijs is bij de tijd. Onze studenten zijn onmiddellijk inzetbaar op de arbeidsmarkt en zijn voorbereid op het burgerschap in de 21ste eeuw. Ze kunnen omgaan met social media en zijn in staat informatie te selecteren en te functioneren in onze snel veranderende, multiculturele samenleving en arbeidsmarkt.

Relevant

Onze opleidingen zijn relevant, de curricula kennen geen ballast. Wat een student bij ons leert, is relevant voor het beroep of de loopbaan. Ook de theoretische kennisoverdracht brengen wij altijd in relatie met het beroep(enveld). Ons onderwijs is relevant omdat we ons opleidingenportfolio voortdurend aanpassen aan de brancheontwikkelingen. Geregeld stoppen we met opleidingen en starten we nieuwe opleidingen, vooral op het snijvlak van bestaande clusters (‘cross-overs’). Onze portfoliokeuzes zijn altijd specifiek: toegespitst op ontwikkelingen in een bepaalde sector, in onze regio en voor een bepaalde leerroute of niveau. Dit alles op basis van de wensen en behoeften van de arbeidsmarkt. 

Co-creatie

Vanuit samenwerking(structuren) met het bedrijfsleven en instellingen geven wij ons onderwijs vorm. Onze docenten en studenten maken onderwijs met onze partners in de branche. Co-creatie is onze ‘mind set’: samen scheppen, samen ontwikkelen.

ROC Midden Nederland verzorgt beroepsonderwijs vanuit kleinschalige en branchegerichte mbo-colleges. Deze colleges hebben een duidelijke en herkenbare identiteit. Tegelijkertijd profiteren we van de voordelen die een roc als geheel biedt: meer keuzemogelijkheden voor studenten, investeringsruimte, een robuuste ondersteuningsorganisatie, financiële stabiliteit en een sterke positie in de regio.  
In de regio Utrecht en omstreken bieden we een breed palet opleidingen aan. Daarmee zijn we een belangrijke toeleverancier van middelbaar geschoolde arbeidskrachten en leveren we een belangrijke bijdrage aan de maatschappij en economie. Dat gebeurt ook via ons VAVO Lyceum en onze Bedrijfsopleidingen.  

Onze opdracht 

1.      arbeidsmarkt 
Onze studenten zijn gewild om hun actuele en relevante vakkennis en vaardigheden. Ze zijn in staat zich aan te passen aan veranderingen op de arbeidsmarkt.

2.      burgerschap 
Onze studenten zijn optimaal voorbereid op hun verantwoordelijke rol in de maatschappij. 

3.      doorstroom 
Aan studenten die willen doorstromen binnen het mbo of naar het hbo stellen we hoge eisen en we scheppen goede voorwaarden voor een succesvolle doorstroom.

Met ons concept van colleges zijn wij een voorbeeld voor andere instellingen. We organiseren ‘klein binnen groot’ en doen dat op een aantrekkelijke manier. Ons VAVO Lyceum behoort tot de landelijke top 3 en ook onze kwaliteitszorg is iets om trots op te zijn. En onze studenten zijn over het algemeen tevreden, maar nog niet over de hele linie. Dat geldt ook voor de bedrijven waar onze studenten (gaan) werken. Kortom, een goede basis met ruimte voor verbetering. 

Onze onderwijsteams beschikken over extra middelen voor onderwijskwaliteit en professionalisering die deze stap mogelijk maken. Middelen die iedereen de kans geven om zijn of haar talent en energie in te zetten voor de uitdagingen van de komende jaren.

Heb je vragen?

Vraag het ons voorlichtingscentrum: