“Je kan de hoef op”

Derdejaars studenten van het Creative College gaan de komende maanden aan de slag met de citymarketing rondom Bedrijventerrein de Hoef. Dit doen zij in opdracht van Smarter Talents, het Amersfoortse initiatief om (startende) ondernemers te ondersteunen en talenten samen te brengen. Dit bedrijf zit in het bestuur van bedrijventerrein de Hoef en heeft zich zelf als missie gesteld om de het terrein een nieuwe en creatieve impuls te geven. 

Levensecht onderwijs
Smarter talents benaderde de derdejaarsstudenten van de opleiding Art & Design om mee te werken aan de marketing van het bedrijventerrein. Ze vroegen de studenten om mee te denken over verschillende concepten rondom de thema’s: wonen, werken en vrije tijd. Docent Wouter van der Lucht: “Smarter Talents zocht ons op. Ze wilden graag met onze studenten samenwerken om De Hoef nieuwe (creatieve) impuls te geven. Een super interessante en levensechte opdracht die de studenten enthousiast met beide handen aanpakten”. De ideeën die de studenten bedenken zullen bij goedkeuring van de betrokken partijen in de praktijk worden uitgevoerd. Een erg goede oefening voor de studenten en een goed voorbeeld van de verbinding tussen onderwijs, het werkveld en de omgeving. 

Campagne City Marketing De Hoef
De klas die aan dit project meewerkt werd begin van het jaar in groepjes verdeeld. Elk groepje is de afgelopen weken hard aan de slag gegaan met verschillende concepten voor een campagne. Elk groepje werkte hun ideeën uit per thema (leren, werken, wonen of vrije tijd). Per thema kozen zij een doelgroep, bedachten zij bestemmingen voor leegstaande gebouwen of gebieden en maakten een slogan. Dit resulteerde op 29 september in een aantal presentaties aan de opdrachtgever.  Er kwamen veel verschillende en creatieve ideeën langs. Van kunst in de openbare ruimte en studentenwoningen in lege panden tot skatebanen en foodhallen. Ook op de slogans gingen zij flink los. Van “Je kan de hoef op” tot “Eat, sleap, de Hoef, repeat”.

Out-of-the-box concepten
Joost Roede en Merit Veldhuizen van Smarter Talents waren aanwezig bij alle presentaties, en waren onder de indruk van alle creatieve ideeën die langs kwamen: “Er werd goed  oud-of-the-box-gedacht, er kwamen mooie concepten langs waar goed over nagedacht was.”
De opdrachtgever kiest binnenkort per groepje het beste concept. De studenten bijten zich vervolgens vast in het verder uitwerken van hun concepten en het maken van hun marketingplannen. De studenten hebben er zin in, of zoals student Abdel en El Hannaoui het verwoordt: “Erg leuk om een opdracht van een echte opdrachtgever te krijgen. Daarnaast is het super dat we van idee tot uitvoering met een project bezig zijn. Ik vind het nog wel spannend om de ideeën te gaan uitwerken, natuurlijk heb ik wel veel zin in.”

En nu verder:
De verschillende concepten worden de komende tijd uitgewerkt tot concrete ideeën met marketingplannen. Op 7 november pitchen de studenten hun plannen weer in bijzijn van Smarter Talents. De leukste en beste ideeën maken kans om echt gerealiseerd te worden.

Smarter Talents is de plek waar ondernemers en organisaties samen komen en elkaar versterken. Leren, ontmoeten, creëren en vitaliseren staan binnen Smarter Talents centraal. Bij Smarter Talents worden ondernemers ondersteund en ontzorgd op allerlei vlakken: van facilitaire diensten tot persoonlijke begeleiding en trainingsmodules, om zo optimaal in te spelen op het veranderende Nederlandse ondernemersklimaat. De omgeving binnen Smarter Talents faciliteert in de behoeften van de medewerkers, waardoor er optimale werkprestaties geleverd worden en men weer fit en energiek thuis komt.